torsdag 10. februar 2011

Nytt fotoapparat

Nytt fotoapparat til jul. Tatt nesten et par tusen bilder de første månedene. Kvaliteten på utstyret sjumilssteg fra det gamle kameraet, men fremdeles bare kompakt. Canon Powershot G12. Kjenner meg selv nok til å mistenke at et kamera med utskiftbare linser ville støvet ned. Med en relativt transportabel størrelse - det får plass i en frakkelomme - krever ikke kameraet planlegging utover det rudimentære. Det var overraskende å finne at jeg kunne fatte interesse for nye hobbyer på dette sene tidspunkt i livet. Snart er man middelaldrende, så kommer pensjonist-tilværelsen, de gyldne årene. Kjekt å ha noe å benytte tiden sin på. Det har lenge vært mitt inntrykk at såkalte fotokunstnere nesten alltid er overvurderte. Hvor vanskelig kan det være å ta et godt bilde når man først har lært seg teknikken? Jeg kan ikke helt besvare dette ennå, ettersom det viste seg å være noe mer teknikk å lære seg enn jeg strengt tatt hadde håpet, man skal nok også ha et visst øye for mulige motiver for å drive med dette. Det er mulig også slikt kan læres.


Seriøse fotobilder har en tendens til å være i sort/hvitt. Det har sannsynligvis å gjøre med å kunne aksentuere kontraster; mellom lys og mørke, mellom elementene - jord, himmel - og avsløre noe som ikke er synlig med mindre man ser etter det, kanskje ikke eksisterer før det har stivnet i et kvart sekunds lukkertid. Og så har det å gjøre med at man tror det er slik fotokunst skal være; sort og hvitt betyr seriøsitet.






Jeg har følgelig funnet det festlig å ta en del bilder der kameraet bidrar med høy kontrast og delvis overeksponerer bildene, som om de skulle være tatt på femti/-sekstitallet. Alt kan bli interessant på den måten - om enn ikke bra.


Jeg kjenner ikke til reglene, men regner med at å stille fargene til sepia blir regnet som dårlig smak hos seriøse fotografer.



En dag håper jeg å bli litt god til dette. Foreløpig regner jeg med det blir å få det meste ut av feriemotivene, eventuelt forevige spaserturens små severdigheter.



Ingen kommentarer: