mandag 16. november 2009

Bonnie Prince Billy

Etter en litt for lang pause får vi starte en ny sesong med denne bloggen ved repriser. Eller ikke helt, da. Ordene er jo aldeles nye, aldri brukt før, skinnende som en tyrkers sabel eller en secondløitnants messingknapper.

På oppfordring tenkte jeg å gi av gaven som kan gis igjen og igjen, men ikke for ofte. Støtt og stadig kommer folk bort til meg på gaten og spør meg om jeg kan gi dem U-tube linker til sanger av Bonnie Prince Billy, gjerne av typen som ikke er så lett å finne i hans egen diskografi. Ja, pleier jeg å si dem da, det skal jeg når jeg bare får tid. Tiden har jeg dog ennå ikke, så dette blir meget hurtig snekret sammen.

Det følgende er sangen jeg har lyttet til kanskje mest den siste måneden. Den britiske piken Scout Niblett (Scout er selvsagt ikke hennes eget navn, men lånt fra den veldig fine boken To Kill a Mockingbird) har laget litt innadvendt og til dels vanskelig tilgjengelig musikk i noen år nå, men på hennes siste plate gjør hun fem sanger sammen med Bonnie Prince, og den absolutt beste av dem er Scout Niblett/Bonnie Prince Billy: Kiss. Hvorfor blir ikke slikt en slager?

Hvis dette gav mersmak, kan man se Niblett alene på scenen (OK, med en trommeslager) fremføre samme nummer her, riktignok filmet med et irriterende bakhode eller to i kameravinkelen. Det som kanskje mangler av teknisk perfeksjon tas igjen i en solid dose nerve.

I Gave You er å finne på platen Superwolf, som Billy gav ut med Matt Sweeney. Den er veldig fin, finest på platen.

Mariah Carey's Can't take That Away er blitt nevnt før på disse sidene, men siden både Oldham's sang og kortfilmen holder høy kvalitet, koster vi på oss en reprise, skamløse, som om vi skulle være TV2 eller en statskanal.

Ingen kommentarer: