fredag 20. juni 2008

Den Hellige Ånd

Endelig en gladnyhet for de mange av oss som har etterlyst også en åndelig side i dette Fotball-EM. Det er riktignok ikke noen nyhet per se, men siden jeg ikke var så innforstått med hele Portugals EM-tropp som jeg burde vært, sperret jeg opp øynene da jeg så at de stilte med ingen ringere enn Den Hellige Ånd som andre reservekeeper. Han ble tatt ut i siste liten, ettersom Quim, som hadde håp om å ta Ricardos plass, ble skadet. (Websters Dictionary har forøvrig følgende definisjon av Quim: "a vulgar term for a woman's genitals, specif. the vagina", og vi husker jo alle James Joyces linje fra Ulysses:"Ho! What do I here behold? Were you brushing the cobwebs off a few quims?"). Men han er jo ikke engelsk, så dette ble litt barnslig. Jeg hadde tenkt å snedig holde den åndelige siden opp mot det profane, men føler at det gikk i vasken.

Nuvel. Tilbake til hovedpersonen selv: Nuno Espirito Santo, eller bare Espirito Santo, som det står i laguttaket, er bare 2.keeper på Porto, men fikk allikevel tillit i landslagstroppen, selv om han aldri har spilt en kamp for dem. Dette har bare begrenset interesse, men for de av oss med et lite kjennskap til latinske språk, er det bort imot sensasjonelt at Den Heilage Ande, som han heter på nynorsk, ikke får spille fast hverken på klubb- eller landslag.

Fotballen har hatt mange Jesuser, men dette er første gangen at et annet medlem av treenigheten har fått plass i et Fotball-EM. Med tanke på Ricardos innsats i gårsdagens kvartfinale mot Tyskland, tenker jeg at pinsens far kunne bundet Ballack og fått ham fra å synde i større grad enn det feltsvake førstevalget.

Ingen kommentarer: